Drukuj
Kategoria: Info
Odsłony: 1007
Multithumb found errors on this page:

There was a problem loading image 'images/stories/photo1_z22rt277r5ua.jpg'
There was a problem loading image 'images/stories/photo1_z22rt277r5ua.jpg'

photo1_z22rt277r5ua.jpgTurystyka na Krymie – autonomicznej republice na terytorium Ukrainy, rządzi się swoimi prawami. Z jednej strony widać tu olbrzymi potencjał turystyczny, z drugiej zaś pokutują zaniedbania w infrastrukturze i podejście do turysty rodem z socjalistycznej bajki. A że bajka ta bywa w tych  stronach  bardzo realna, wprowadzenie mechanizmów pozwalających na rozwój turystyki w regionie nie jest rzeczą prostą. Jednym z zagadnień, które wymaga dopracowania, jest system informacji turystycznej. Sektor  dotąd zupełnie niedoceniany, stąd kiepsko lub praktycznie wcale nie funkcjonujący w wielu obszarach Ukrainy, do których docierają turyści. Próbę rozwiązania tych problemów podjął projekt „ Centrum informacyjno-turystyczne jako efektywny instrument marketingu regionalnego”.  Projekt realizowany jest przez miasto Eupatoria w partnerstwie z amerykańską organizacją USAID i niemiecką GTZ. Zorganizowana w dniach 26 – 29 września 2010 konferencja podsumowująca projekt zgromadziła podmioty zajmujące się propagowaniem turystyki z terenu Ukrainy. Zagraniczni goście reprezentowali USA, Niemcy,Turcję, Litwę i Estonię. Zaproszono też Polski Ośrodek Informacji Turystycznej w Kijowie, a jako przykład funkcjonowania informacji turystycznej zaprezentowano system informacji miejskiej w Krakowie oraz powstający w regionie Małopolski System Informacji Turystycznej ( w skład którego wchodzi również informacja turystyczna RCTiDK w Zakliczynie - p. K.D.). Działający w Polsce system, którego  finansowanie opiera się niemal w całości  na pieniądzach publicznych oraz partnerstwie publiczno-prywatnym, jest dla Ukrainy wzorem.

Tymczasem tutejsze punkty informacji turystycznej organizowane są w bardzo różny sposób, w zależności od zrozumienia i przychylności miejscowych władz. Przedstawiciele terenu przekazywali swoje doświadczenia, które pokazały wielkie zróżnicowanie struktur informacji turystycznej. W niektórym miejscach, jak np. w Czerniowcach i Lwowie, punkty informacji są wspierane i utrzymywane przez mera miasta. W Czernigowie punkt informacji, słabo dotowany przez miasto, wspomaga się działalnością gospodarczą.  W Kamieńcu Podolskim informacja turystyczna to przedsięwzięcie prywatne, jednoczące miejscowy biznes na tyle skutecznie, że jako jedyne miejsce z Ukrainy prezentowało się na wystawie Expo w Szanghaju. W stolicy kraju, Kijowie, informacją turystyczną zajmuje się prywatna firma, która prowadzi dwa komercyjne punkty. Działalność z pogranicza informacji i edukacji prowadzą w ramach swoich projektów pojedyncze instytucje, jak Karpacki Park Narodowy w Iwano-Frankowsku czy Ogród botaniczny Nikita w Jałcie. Generalnie rzecz biorąc, panuje w tej dziedzinie duża swoboda, budowanie sieci informacji opiera się głównie na pracy entuzjastów i przedsiębiorczych liderów,  brak natomiast systemowych rozwiązań. Eupatoria została wybrana do realizacji projektu „Link” (Lokalne inwestycje i narodowa konkurencja) nieprzypadkowo. To  duże miasto na zachodnim wybrzeżu półwyspu krymskiego, znany  kurort i miejsce o bogatym dziedzictwie kulturowym, historyczne serce Krymu. Miasto odwiedzają głównie pacjenci licznych sanatoriów i przyjezdni z Ukrainy. Zaniedbane przestrzenie publiczne i brak dbałości o standard usług nie daje mu szans na turystykę międzynarodową. Dzięki projektowi Link ten stan rzeczy może się zmienić. Podczas konferencji otwarto punkt informacyjny z prawdziwego zdarzenia, umiejscowiony w turystycznym sercu Eupatorii, zwanym „Małą Jerozolimą”. To marka turystyczna, na bazie której rozwija się produkt turystyczny Eupatorii  Na przestrzeni kilkunastu ulic, odnowionych i przygotowanych do zwiedzania, zgromadziło się  bogactwo kilku kultur tworzących historię Krymu: meczet Dżuma Dżami i sobór św. Mikołaja Cudotwórcy, meczet derwiszów Take Derwisz,  synagoga żydowska i kenesy - domy modlitewne Karaimów ( unikalnej grupy etnicznej Żydów krymskich) oraz baszta z ciekawą ekspozycją kultury tatarskiej. Kulinarne atrakcje w obrębie „Małej Jerozolimy” zapewniają restauracje karaimska  i tatarska wraz z  program kulinarno-folklorystycznym. To pierwszy krok w kreacji produktu turystycznego, pozwalający spodziewać się,  że przy  konsekwentnych działaniach wpartych promocją raczkująca turystyka eupatoryjska stanie na nogi, stając się  liderem wśród ośrodków turystycznych Krymu.

źródło informacji: Turystyka Małopolska.pl  autorka artykułu; Elżbieta Tomczyk-Miczka