Logo 1
 
b_250_100_16777215_00_images_stories_2010_news1_photo1_voj8ck9840sw.jpgDrugi po warszawskim, największy port lotniczy w Polsce doczekał się kilku ważnych inwestycji. Hotel i parking wielopoziomowy to tylko wstęp do kolejnego etapu rozwoju MPL Kraków – Balice. Trwają prace nad projektem nowego terminalu dla pasażerów. Poniżej opisujemy trzy najważniejsze inwestycje (realizowane lub na etapie projektu), które przyczynią się do wzrostu konkurencyjności krakowskiego lotniska.
 
 
Parking
W nowym, wielopoziomowym parkingu zlokalizowanym naprzeciwko terminalu międzynarodowego otwartych jest już sześć kondygnacji, a wkrótce zostanie oddana ostatnia, siódma kondygnacja. Budowa parkingu kosztowała ponad 75 mln zł. Otwarcie tego obiektu spowodowało zmianę organizacji ruchu w pobliżu terminalu międzynarodowego.  - Postój krótkoterminowy jest możliwy w zatoczce przed budynkiem parkingu wielopoziomowego, gdzie przygotowano 70 miejsc postojowych, na których można zatrzymać się bezpłatnie do 5 minut – informuje Monika Pabisek.
 
- Dla pasażerów rejsów czarterowych, którzy zdecydowali się rozpocząć swoją podróż z Kraków Airport przygotowany został specjalny program rabatowy, w którym m.in. uwzględniono zniżki za korzystanie parkingu wielopoziomowego – dodaje. Od 1 lipca dla kierowców dostępny jest dodatkowy wyjazd z parkingu wielopoziomowego. Parking jest zautomatyzowany – przy wjeździe należy pobrać bilet, a elektroniczne tablice wskazują liczbę wolnych miejsc na każdym piętrze, dodatkowym wskaźnikiem są światła nad stanowiskami, które informują kierowców czy miejsce jest wolne (kolor zielony), czy zajęte (kolor czerwony). Na parkingu wydzielone są miejsca dla osób niepełnosprawnych (na parterze budynku).
Hotel
Kraków Airport Hotel to spółka celowa Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II Kraków-Balice powołana w celu budowy przylotniskowego hotelu. Takie inwestycje zgodne są z ogólnoeuropejskimi trendami rozbudowy lotnisk i przyczynią się do zwiększenia funkcjonalności MPL Kraków – Balice. Nowy obiekt powstanie w miejscu dawnego parkingu przed terminalem lotniczym, z którym będzie połączony kładką. Teren pod budowę hotelu został wygospodarowany przez włodarzy lotniska, po tym jak miejsca postojowe dla samochodów przeniesiono na nowy parking wielopoziomowy. Czterogwiazdkowy hotel, dysponujący 150 pokojami będzie gotowy na wiosnę 2012 roku. - Kraków Airport Hotel prowadzi negocjacje mające na celu wyłonienie operatora hotelu na terenie Kraków Airport. Jest wysoce prawdopodobnym, iż będzie to hotel prowadzony w systemie franczyzowym – mówi Monika Pabisek, Specjalista ds. PR. Obecnie spółka prowadzi negocjacje zmierzające do podpisania umowy z globalną siecią.  - Z uwagi na nieustające, bardzo duże zainteresowanie inwestycją ze strony operatorów hotelowych, dopuszcza się możliwość poszerzenia kręgu podmiotów na etapie negocjacyjnym, niemniej jednak dokładane są starania celem finalizacji umowy w najbliższych tygodniach – dodaje Pabisek. Nieoficjalnie wiadomo, że współpracą z lotniskiem jest zainteresowana m.in. amerykańska sieć Hilton Garden Inn.
Nowy terminal
Największą inwestycją jaką czeka lotnisko jest rozbudowa i przebudowa terminalu międzynarodowego. Obecnie powstaje projekt budynku realizowany przez firmę APA Czech –Duliński -Wróbel Agencja Projektowa „Architektura”. - Zgodnie z przedstawioną ofertą projekt terminalu będzie kosztować około 15,77 miliona złotych. To koszt o ponad 5 milionów mniejszy, niż założony w budżecie Kraków Airport – wyjaśnia Monika Pabisek. Projekt ma być gotowy w 2011 r. Zakończenie pierwszej części rozbudowy terminalu międzynarodowego przewidziane jest na 2012 rok, całość rozbudowanego terminalu międzynarodowego ma zostać oddana do użytku w roku 2013.
Bezpieczeństwo
W lipcu w Kraków Airport został uruchomiony system świetlnego wskaźnika kąta schodzenia - PAPI (precision approach path indicator). Urządzenia PAPI tworzą korytarz świetlny informujący pilota o zachowaniu prawidłowej linii schodzenia samolotu, co wpływa na bezpieczeństwo operacji lądowania. PAPI jest uzupełnieniem podstawowego, standardowego układu geometrycznego systemu świetlnego ALPA-ATA, w który wyposażone jest Kraków Airport. Wraz z systemem PAPI uruchomiono system podświetlanych znaków pionowych.  - Są to podświetlane tablice o długości od 0,87 m do 5,40 m i standardowej wysokości 1,05 m mocowane w odległości od 15 do 23 metrów od krawędzi drogi startowej i dróg kołowania. Znaki te przekazują informacje dla pilota o położeniu kołującego samolotu, ułatwiają kołowanie i dokowanie samolotu. Dotychczasowe, odblaskowe tablice zostały zdemontowane. Dzięki tej inwestycji został podniesiony stopień bezpieczeństwa operacji lotniczych – tłumaczy Monika Pabisek. Dodaje, że trwają analizy dotyczące możliwości remontu, rozbudowy lub budowy drugiego pasa startowego - są to jednak inwestycje na etapie planowania.

źródło informacji: Turystykamałopolska. pl  
Wynajme
Gospodarstwo

 
© Oficjalny Portal Internetowy Zakliczyńskiego Centrum Kultury w Zakliczynie. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projekt i wykonanie: M. Papuga. Regulamin witryny www.zakliczyninfo.pl.
Design by :.