Dnia 20 lutego br. w auli Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Zakliczynie odbyła się sesja naukowa pt. „Być twórczym w życiu”. Przybyło wielu znamienitych gości, nauczycieli, absolwentów i uczniów ZSP. Audytorium przywitał dyrektor- mgr Jerzy Soska.
Sesja Naukowa odbyła się w ramach projektu „Żeby się zechciało chcieć”, który jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach priorytetu IX POKL i realizowany w zakliczyńskiej placówce. Autorką i kierownikiem projektu p. Małgorzata Jaworska, a koordynatorem p. Joanna Dobrzańska.
Sesję rozpoczął wykład psychologa dr-a Krzysztofa T. Piotrowskiego z Instytutu Psychologii UJ, pt. „Twórczość dla każdego?”
Po prezentacji dr-a Piotrowskiego, nauczyciele, goście i absolwenci zostali zaproszeni na wykład i film „ Tworzenie klimatu dla kreatywności i innowacji w szkole”, który poprowadziła mgr Teresa Kosiarek- pedagog, socjolog, Prezes Fundacji Wspierania i Rozwoju Kreatywności, Konsultant Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie. W tym samym czasie uczniowie uczestniczyli w warsztatach „ Tajniki skutecznego uczenia się i twórczego rozwiązywania problemów”, które poprowadziły D. Olędzka i Z. Doliwa z Koła Naukowego Pro-Kreacja z Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. Warsztaty bardzo podobały się uczniom, którzy aktywnie brali w nich udział. Po kilkunastominutowej przerwie na poczęstunek, nauczyciele, goście, absolwenci i uczniowie wzięli udział w dyskusji dotyczącej uczenia się przez całe życie.
Debatę zainaugurował dyr. Jerzy Soska, zadając pytania, które stanowiły swoisty „motor napędowy” całej dyskusji.
1) Czy istnieje potrzeba uczenia się przez całe życie?
2) Czy polska szkoła przygotowuje do uczenia przez całe życie?
3) Czy nasza szkoła przygotowuje do uczenia przez całe życie?
4) Co jest ważniejsze dla pracodawcy: specjalistyczna wiedza, czy umiejętności kluczowe?
Dyskusja na tyle zainteresowała uczestników, że niemal każdy włączył się do niej, by wyrazić swoje zdanie. Kierownik projektu i jego autorka p. Małgorzata Jaworska w zakończeniu podkreśliła, że sesja miała wartość inspirującą i trzeba pisać następne projekty, żeby odpowiedzieć na zapotrzebowanie uczniów na podniesienie atrakcyjności uczenia się, żeby perspektywa uczenia się przez całe życie brzmiała jak ciekawa gra, czy przygoda, a nie udręka.