baner 5
 

b_250_100_16777215_00_images_stories_2012_zck_001.jpgW poprzednim artykule o tym jak Zakliczyńskie Centrum Kultury funkcjonowało w roku 2012 podałem informacje na temat wydatków instytucji w rozbiciu na poszczególne działy: wynagrodzenia, usługi obce, materiały, działalność programowa i wydatki majątkowe. Dziś kolejne szczegóły realizacji planu finansowego, który po nowelizacji w 2011 roku ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej jest podstawową formą rozliczania się z działalności instytucji kultury. Rzeczona ustawa nakazuje planowanie powiązane z budżetem zadaniowym, który powinien być określony przez organizatora instytucji ( w naszym wypadku organizatorem jest Gmina Zakliczyn). Dotacja organizatora jest w związku z tym precyzyjne zdefiniowana i może mieć charakter podmiotowy (środki na bieżącą działalność instytucji) oraz celowy (jak nazwa sugeruje jest to dotacja na określony cel). Gmina Zakliczyn na działalność Centrum w formie dotacji podmiotowej wyłożyła w minionym roku 510 tys. zł, co pozwoliło na sfinansowanie:

 

1. b_250_100_16777215_00_images_stories_2012_herb_miasta_i_gminy_zakliczyn.jpgKosztów wynagrodzeń (zarówno etatowych jaki i umów cywilnych) w kwocie 388 tys. 074 zł 53 gr przy ogólnych wydatkach na ten cel wynoszących 412 tys. 755 zł 8 gr. Dotacja pokryła 94 % wydatków w tym dziale.

2. Kosztów usług obcych (koszty energii, gazu, zrzutu ścieków, usługi bankowe i pocztowe, etc.) w kwocie 101 tys. 489 zł 7 gr przy ogólnych wydatkach na ten cel wynoszących 104 tys. 291 zł 19 gr. Dotacja pokryła 97 % wydatków w tym dziale.

3. Kosztów materiałów eksploatacyjnych (materiały biurowe, środki czystości, utrzymanie boisk sportowych) w kwocie 10 tys. 678 zł 10 gr przy ogólnych wydatkach na ten cel wynoszących 14 tys. 907 zł 36 gr. Dotacja pokryła 72 % wydatków w tym dziale.

4. Wydatków majątkowych ( zakupy i naprawy urządzeń, remonty, inwestycje) w kwocie 9 tys. 758 zł 30 gr przy ogólnych wydatkach na ten cel wynoszących 57 tys. 166 zł 42 gr. Dotacja pokryła 17 % wydatków w tym dziale.

Gmina Zakliczyn udzieliła w 2012 roku Zakliczyńskiemu Centrum Kultury dotacji celowej w roku 2012 w wysokości 18 tys. 825 zł na budowę wioski rowerowej w Rudzie Kameralnej, której całkowity koszt wynosił 43 tys. 688 zł. Tymczasem Zakliczyńskie Centrum Kultury w roku 2012 poniosło wydatki w kwocie 713 tys. 639 zł 26 gr, a dochody instytucji stanowiła kwota 720 tys. 261 zł 66 gr. Jak widać, środki w wysokości 124 tys. 519 zł 21 gr na działalność programową, ZCK jakoś się wystarało. W tej sytuacji trzeba zgodzić się z opiniami niektórych osób sugerujących, że w zasadzie organizacja imprez kulturalnych i działalność zespołów artystycznych „nic nie kosztuje”. Sprawdzająca ZCK na jesieni Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej pod przewodnictwem Jerzego Łopatki wyraziła po kontroli podczas sesji Rady Miejskiej taką oto opinię: „… musimy wyrazić pozytywną opinię na temat Zakliczyńskiego Centrum Kultury /…/ Na dochody własne ZCK, co jest bardzo pozytywne, składają się środki pozyskiwane od sponsorów, z programów grantowych, z reklam i sprzedaży „Głosiciela”, z wynajmu lokali w ratuszu oraz działalności usługowej. …”

W związku z tym, że planowaliśmy uzyskać 145 tys. 200 zł przychodów z działalności statutowej, a zamknęliśmy rok kwotą 191tys. 436 zł 66 gr uzyskanych przychodów, to wynik ten pozwolił nam na sfinansowanie m.in. działalności programowej, w tym imprez. Rzecz jasna uzyskane środki na organizacje tych imprez pochodziły ze źródeł zewnętrznych takich jak granty, sponsorzy - szczególne w tym miejscu podziękowania dla największych sponsorów: Firma TK – Beton (Józef Świderski i Wojciech Łazarski), Firma Transportowa Olszański (Kazimierz Olszański), Mel – dróg (Alfred Czuba), Firma Rojar, LS Centrum Języków Obcych w Zakliczynie, Almarco i inni, patronatów (Starostwo Powiatowe w Tarnowie).

Oto zestawienie wydatków w nieco innym, niż w ogólnym finansowym ujęciu.

Koszt organizacji imprez - 82 tys. 144 zł, na co złożyły się m.in. następujące wydatki:

- Organizacja Święta fasoli - 28 866 zł 40 gr – w tej sumie mieszczą się nie tylko koszty zespołów, ale też koszty organizacyjne imprezy takie jak ochrona, wynajem szalet przenośnych, zakup strojów dla tancerzy z Akademii Tańca Krzysztofa Węglarczyka, wynajem namiotu ekspozycyjnego dla Urzędu Miejskiego, koszty promocji medialnej, etc.

- 82. Mistrzostwa Polski w Podnoszeniu Ciężarów w Zakliczynie – 15 tys. zł – to zapłata za obsługę gastronomiczną Mistrzostw, poczęstunek dla uczestników, materiały biurowe.

- Festiwal Piosenki Turystycznej „Pod słońce” w Jamnej – 10 tys. zł – honoraria dla zespołów artystycznych, obsługę akustyczną imprezy.

Te trzy wydarzenia kosztowały ponad 50 tys. złotych, pozostałe pozycje to m.in.: Brawo Zakliczyn ( 6 tys. zł), Uroczystości Święta Niepodległości (5, 1 tys. zł), koncert zespołu EKG i Izy Mytnik podczas spotkania świąteczno – noworocznego w ECMKP Lusławice (2,5 tys. zł) Turniej Szachowy „O buławę Jordana” ( 2 tys. 250 zł). Partycypowaliśmy finansowo w organizacji imprez takich jak: Koncert z dedykacją – koncert walentynkowy, imprezy organizowane w świetlicach ZCK, Dożynki Filipowickie – Turniej Sołectw, Czas na straż, Biesiadę Patriotyczną w Woli Stróskiej, koncert Stanisława Soyki w Jamnej, wyjazd młodzieży Zespołu Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Zakliczynie na finał Ogólnopolskiej Prezentacji Projektów Młodzieżowych, Wojewódzki Turniej Piłki Nożnej im. Marka Wielgusa w Zakliczynie.

Poniżej prezentuję koszty poniesione przez budżet ZCK (i ten w dużej mierze pochodzący z dotacji i ten wypracowany siłami ZCK) na funkcjonowanie obiektów sportowych, świetlic , zespołów artystycznych, mediów informacyjnych w roku 2012 co daje około 200 tys. zł.

Koszty utrzymania kompleksu sportowego na Kamieńcu w Zakliczynie – 57 tys. zł – na co składa się: koszty ogrzewania hali sportowej (20, 5 tys. zł ) wynagrodzenie gospodarza obiektów (18 tys. zł), koszty utrzymania boisk sportowych (6,5 tys. zł), koszty energii elektrycznej (ponad 6 tys. zł) zrzut ścieków i wywóz śmieci (ponad 3 tys. zł), , malowanie hali sportowej (3 tys. zł).

Koszty utrzymania czterech świetlic ZCK (Filipowice, Gwoździec, Ruda Kameralna, Wola Stróska; najdroższa w utrzymaniu jest świetlica w Filipowicach – najtańsza w Rudzie Kameralnej) – 51 tys. zł, w tym: koszty zatrudnienia gospodarzy brutto – 32,5 tys. zł, koszty zużycia gazu i energii – 13 tys. zł, koszty działalności – 5,5 tys. zł.

Koszty działalności Zespołu Folklorystycznego „Gwoździec” - 37 tys. zł, w tym: Kapela ludowa – 16 tys. zł, wynagrodzenie(brutto) choreografa – ok. 10 tys. zł, akompaniament muzyczny podczas prób – 3 tys. zł, przewóz zespołu na przeglądy i festiwale – 8 tys. zł

Koszty działalności Strażackiej Orkiestry Dętej „Filipowice” – 37 tys. zł , w tym: wynagrodzenie (brutto) kapelmistrza - instruktora - 27 tys. zł, koncerty orkiestry (koszty transportu, wycieczka na Węgry) – 9 tys. zł, wypożyczenie instrumentów oraz instruktaż perkusyjny – 1 tys. zł

Koszty składu i druku „Głosiciela” – 18 tys. zł.

Koszty działalności Teatru „Żarówka” (instruktor + działalność) – 12 tys. zł

Koszty funkcjonowania portalu Zakliczyninfo (administrator , opłaty) – 6 tys. zł

Koszty działalności Zakliczyńskiego Klubu Fotograficznego „Światłoczuli” – 5,5 tys. zł.

P.S.

W przypadku kosztów działalności ZF „Gwoździec” oraz SOD „Filipowice” trzeba by jeszcze uwzględnić wkład finansowy i niefinansowy poza budżetowy, np. działających tam oddziałów Stowarzyszenia „Klucz”, odpowiednio Grupy Regionalnej Gwoździec i Klubu Przyjaciół Orkiestry Dętej. ZF „Gwoździec” zdobywa wiele nagród pieniężnych. Gospodarze świetlic wraz z lokalnym środowiskiem starają się też inicjować przedsięwzięcia na które pozyskują środki od sponsorów. W kolejnym artykule zaprezentuję informację o tym z czego złożyły się dochody własne ZCK, które wyniosły w 2012 roku ponad 190 tys. zł

Cdn.

 

Wynajme
Gospodarstwo

 
© Oficjalny Portal Internetowy Zakliczyńskiego Centrum Kultury w Zakliczynie. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projekt i wykonanie: M. Papuga. Regulamin witryny www.zakliczyninfo.pl.
Design by :.